OECD Fórum, Skills for the Future panelvita, Párizs, 2016. május 31.

Egy dologban szinte teljes volt az egyetértés: napjainkban majdnem lehetetlen megjósolni a jövő munkaerőpiacának kihívásait, és azt, hogy milyen készségekre és képességre lesz szükség az új munkahelyeken. Így nem véletlen, hogy a vita a kiutak és a megoldások körül forgott. 

Andreas Schleicher, az OECD oktatási igazgatója szerint a képzési szektor egyik legnagyobb dilemmája éppen az, hogy ma – a robotizáció vagy outsourcing elterjedése miatt – a leggyorsabban azok a munkahelyek tűnnek el, amelyekhez kapcsolódó készségek a legegyszerűbben elsajátíthatóak az oktatásban. Ugyanakkor – hívta fel a figyelmet – a magas szintű problémamegoldó készséggel rendelkező tanulók foglalkoztatási esélyei ma is a legmagasabbak. Ezért a gazdasági fejlődés egyik fontos eleme lehet a jól teljesítők között kialakuló verseny és együttműködés.

A beszélgetés további résztvevői, Lin Kobayashi (International School of Asia), Laurentien holland hercegnő (Missing Chapter Foundation) és Bill Spriggs (TUAC) azt tartották az egyik legnagyobb kihívásnak, hogy olyan foglalkozásokra kell napjaink tanulóit/diákjait felkészíteni és kiképezni, amelye még nem is léteznek.

Ezzel a megállapítással Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár is egyetértett, mint mondta: „Eleve nagyon nehéz már azt is megmondani, hogy akár öt év múlva melyek lesznek a munkaerőpiaci kihívások, és melyek lesznek azok a szakmák, amelyekre az akkori gazdaság igényt tart”. Ugyanakkor a megoldásokat keresve kiemelte: a digitalizáció korában különösen fontos, hogy olyan készségeket tanuljanak meg a gyerekek, amelyekkel munkalehetőségekhez juthatnak a jövőben, és ebben a családra, és a családban elsajátítható szociális készségekre nagyon fontos szerep hárul. 

Emellett Kádas Péter korábbi startup tulajdonos, mai üzleti angyalbefektető (Traction Tribe) a vállalkozóvá váláshoz szükséges képességekre és készségekre hívta fel a figyelmet. Véleménye szerint a digitális képességek kialakulását és fejlődését az országok közötti kulturális eltérések nagyban befolyásolhatják. Ráadásul – és ebben teljesen egyetértett Andreas Schleicher igazgatóval – a lakosság digitális készségeinek mértéke ma nincs arányban a gazdaságok és a vállalatok technológiai fejlettségi szintjével. Sőt, Kádas Péter szerint nem hagyhatjuk figyelmen kívül a generációs szakadékot sem. Mint Mark Prensky híres mondását aktualizálva hozzátette: "Gyermekeink már digitális bennszülöttek, és mi vagyunk a digitális bevándorlók."

Cséfalvay Zoltán – Vadkerti Zoltán