Az OECD-UNESCO Képviselet ”Verseny a vezető nélküli autókért, avagy miként nyerhető meg az autóipar jövője” című munkareggelije

Az évtized kezdete óta a tudományos kutatások és technológiai újítások egyre csak abban a hitben tartanak minket, hogy az áttörés kapujában állunk, és hamarosan önjáró autók lepik el az utakat. Már a szakértők és a média is azt találgatják, hogy mely cégek lesznek az autonóm járművek elterjedésének legnagyobb győztesei, és milyen lesz egy ’vezetők nélküli világ’. A nagyobb autógyártók és technológiai cégek pedig egyre hihetetlenebb összegeket fordítanak a fejlesztésekre, attól tartva, hogy ha ebből kimaradnak, akkor végleg lemaradnak. A robotika és az automatizálódás gyors fejlődése azonban olyan munkaerő piaci, szabályozási, adatbiztonsági és képzési kérdéseket vet fel, amik miatt bár közel a cél, de még nem tartunk ott. És mint sok esetben, itt is az utolsó lépések jelenthetik a legnagyobb kihívást.

Az OECD-UNESCO Képviselet munkareggelijének célja e kihívások feltárása és megvitatása volt, amire olyan magas szintű résztvevők kaptak meghívást, mint Mari Kiviniemi OECD főtitkár-helyettes, Andrew W. Wyckoff tudományos és technológiai igazgató, Monserrat Gomendió oktatásügyi és készségfejlesztési igazgatóhelyettes, illetve a tagállamok nagykövetei.

A munkareggeli bevezetőjeként Dr. Cséfalvay Zoltán nagykövet arról beszélt, hogy az autóipar előtt két komoly kihívás áll: egyrészt – a digitális platformokra építve – az autóhasználat új, közösségi formáinak az elterjedése, másfelől a hagyományos autóipari gyártás és a digitális technológiák kombinálása. Továbbá utalt arra, hogy Kelet-Közép-Európában az autóipar húzóágazatnak számít, így a régió szempontjából kulcskérdés, hogy lépést tudjon tartani a járművek automatizálódásával”.
Andrew W. Wcykoff szerint a digitalizálódás és az új forradalomi technológiák alapvetően változtatják meg a termelés korábbi rendszerét”, aminek eredményeként az autóból „szolgáltatás csomag” lesz, és a szellemitulajdon-jogok érvényesíthetősége központi kérdéssé válik. Az igazgató szerint két irányzat átalakítja a digitális technológiákat: a technológia költségeinek jelentős csökkenése és a különböző digitális technológiáknak az egymással való ötvözése.


Dr. Palkovics László államtitkár, az elektromos hajtású járművek fejlesztésében és gyártásában való magyar részvétel kormánybiztosa előadásában bemutatta a résztvevőknek azokat a magyar kutatási és fejlesztési projekteket, amelyek a kormány, az egyetemek és a nagyvállalatok nemzeti és nemzetközi együttműködésében járulnak hozzá Magyarországnak a vezető nélküli járműfejlesztés egyik európai központjává válásához. Ehhez jó alap, hogy a – legnagyobb autógyártók mellett – a világ 20 legnagyobb autóipari beszállítójából 15 jelen van Magyarországon, és a járműgyártás, a beszállítókat is beleértve, összesen több mint 140 ezer embernek biztosít megélhetést. Dr. Palkovics prezentációjában arra is kitért, hogy a mobilitás, az önműködő autók megjelenése olyan társadalmi igény, amelynek kielégítése komplex feladat, mivel egyszerre kell figyelembe venni a környezeti, a demográfiai, a közlekedésbiztonsági és -irányítási, a műszaki és a nem műszaki, és az emberi tényezőket. Előadásából a résztvevők továbbá megismerhették a világon egyedülálló zalaegerszegi járműipari tesztpálya programot, amelynek kiépítéséről tavaly döntött a Kormány, és amelyet úgy alakítottak ki, hogy a fejlesztési tesztek teljes spektrumát lefedje.
A prezentációkat követő beszélgetésen az OECD szakértői és a tagállamok méltatták a magyar programot, kiemelve, hogy a projekt kialakításába a kormány mind a felsőoktatási intézményeket, mind a vállalkozásokat messzemenőkig bevonta. Az OECD szerepéről pedig mindenki egyetértett abban, hogy a Szervezet leginkább a megfelelő szabályozási környezet kialakításához, a nemzetközi előírások megteremtéséhez, valamint az oktatási és képzési rendszerek korszerűsítéséhez nyújthat támogatást a tagországoknak.

Cséfalvay Zoltán - Hlács András